۲:۴۰:۵۶ - سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بافق و صنعت حمل و نقل
بافق و صنعت حمل و نقل
«محمد زاده‌رحمانی» مدرس دانشگاه و فرماندار بافق در يادداشتي با عنوان «بافق و صنعت حمل و نقل» به بيان ظرفيت‌هاي بالاي اين شهرستان در اين حوزه مانند تردد روزانه حدود ۳۲ درصد قطارهای باری کشور و ۱۷۰۰ کامیون و چشم‌اندازهاي اين صنعت در بافق پرداخته است.

«محمد زاده‌رحمانی» مدرس دانشگاه و فرماندار بافق در يادداشتي با عنوان «بافق و صنعت حمل و نقل» به بيان ظرفيت‌هاي بالاي اين شهرستان در اين حوزه مانند تردد روزانه حدود ۳۲ درصد قطارهای باری کشور و ۱۷۰۰ کامیون و چشم‌اندازهاي اين صنعت در بافق پرداخته است. به گزارش ايسنا – منطقه يزد، زاده رحماني در اين ياداشت آورده است؛ «حمل و نقل فرآیندی که همزاد بشر است؛ بشر از بدو خلقت مجبور بوده که نیازها و مایحتاج خود را چه برای مسافت‌های دور و چه برای مسافت‌های نزدیک حمل کند ولی از نگاه تجاری، زمانی حمل و نقل شکل گرفت که گروهی از افراد برای حمل و انتقال مایحتاج دیگران از یک نقطه زمین به نقطه دیگر؛ اعلام آمادگی و شروع به فعالیت كردند. آنها دو روش را برای این کار انتخاب کردند؛ اول حمل و نقل زمینی و دومين روش نيز حمل و نقل دریایی که حدود پنج هزار سال پیش ایجاد شده و البته سومين روش حمل و نقل هوایی که در سده اخیر به آن افزوده شده است .   گرچه حدود ۹۰ درصد حمل کالای جهان در سال‌های اخیر از طریق دریا حمل شده ولی وقتی صحبت از حمل کالا و مسافر به میان آید، این حمل و نقل زمینی است که حرف اول را می زند و حدود ۹۰ درصد مسافر جهان را جابجا می‌کند . حمل و نقل، تمدن آفرین هم بوده است؛ اگر در مسیر جاده‌های معروف باستانی مانند جاده‌های ابریشم و ادویه دقت شود، مشاهده می‌کنیم که تقریباً در هر ۳۰ کیلومتر، یک رباط، منزلگاه یا سکونتگاه ایجاد شده است که تعدادی از این سکونتگاه‌ها در طول زمان به شهرهای آبادی تبدیل شده‌اند. گفته می‌شود، دلیل این فواصل ۳۰ کیلومتری به خاطر این است که کاروان‌ها با محوریت شتر پس از طی طریق ۳۰ کیلومتر نیاز به توقف، باراندازی و استراحت دارند. امروزه هم شهرها و آبادی‌هايي دارای رونق هستند كه در مسیر حمل و نقل باشند و بتواند همه یا قسمتی از خدماتی را که بخش حمل و نقل تقاضا می‌کند، عرضه و تامین كنند. کشور ما ایران از دیرباز نقش عمده و بنیادی در حمل و نقل و تجارت جهانی داشته و مسیرهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق – غرب آن مکمل دریا و بنادر گشته است و مهمتر این که مسیر ترانزیتی شرق – غرب که از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد می‌یابد، جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم شده و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه و ترکیه بر عهده دارد . و اما بافق، قرار گرفته در فلات مرکزی ایران و جنوب شرق استان یزد از هر دو شیوه پتانسیل حمل و نقل زمینی(ریلی و جاده‌ای) بهره مند بوده و از حمل و نقل هوایی هم می‌تواند در آینده برخوردار باشد . مدیران راه آهن اعلام می‌كنند که روزانه حدود ۳۲ درصد قطارهای باری کشور از پنج راه ریلی بافق عبور می‌کنند و بزرگراه در شرف تکمیل یزد – بافق نیز در روز به طور میانگین پذیرای ۱۷۰۰ کامیون است. اگر ظرفیت فعلی را به طرح‌های در دست مطالعه و اجرای راه‌آهن شاهرود – بافق، دو خطه کردن راه آهن بافق – زرین شهر، محور در شرف تکمیل بافق – جوادیه، انار، شهربابک، سیرجان و بندرعباس، محور در دست اجرای بافق – بهاباد و نایبندان و محور در دست اجرای بافق- ساغند، چوپانان اضافه كنيم متوجه خواهیم شد که بافق تا پایان برنامه ششم توسعه کشور چه جایگاهی در صنعت حمل و نقل به خود اختصاص می‌دهد . البته باید بپذیریم که عایدی و درآمد شهرستان از حمل و نقل ریلی به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کارخانجات تعمیرات لوکوموتیو و دو ایستگاه بافق و مبارکه محدود شده و از حمل و نقل جاده‌ای نیز به درآمد مستقیم صاحبان کامیون‌ها و باربری‌ها بسنده شده و هنوز به سمت و سویی که این صنعت به یک موتور متحرکه قوی در توسعه شهرستان تبدیل شود و مجتمع های رفاهی بین راهی، واحدهای متعدد ارائه دهنده خدمات فنی و‌ اماکن اقامتی خارج از مجتمع ها را پشتیبانی و به حرکت در بیاورد، نرفته‌ایم و اثر یا اثرات شگرف حمل و نقل روی بازار شهر را رقم نزده‌ایم . لذا ضمن خداقوت و تشکر از همه فعالان و دست‌اندرکاران این بخش، شاخص‌های امروز صنعت حمل و نقل و اثرات و عواید آن را روی سایر بخش‌ها و حوزه های شهرستان یادداشت كرده و به سمت و سویی می‌رویم که در هفته حمل و نقل سال آینده، تغییرات قابل توجهی را در این شاخص‌ها و نمودارها رقم بزنیم . »
انتهای پیام
منبع :: http://yazd.isna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد